Akut tandvård i Stockholm

Vi på City Dental erbjuder akut tandvård i Stockholm varje dag, både kvällar och helger. Vi gör alltid vårt bästa för dig som behöver vård snabbt.

Man vet aldrig när olyckan är framme och många gånger kan man behöva akut tandvård, inte bara under vanliga arbetstider. På City Dental erbjuder vi därför akut tandvård varje dag, även kvällar och helger, för dig som behöver vård snabbt. Akut tandvård kan handla plötslig tandvärk, utslagna tänder, broar som har lossnat och annat.

Behöver du boka tid för akut tandvård?

Boka Online, ring oss på 08-20 06 80 eller kom upp till kliniken på Drottninggatan 27.

Om din vanliga tandläkare eller klinik inte kan hjälpa dig med dina akuta besvär är du välkommen att kontakta oss. Vi på City Dental vet hur påfrestande det kan vara att gå omkring med tandvärk och gör därför vårt bästa för att hjälpa till med dina akuta problem.

För att boka akut tandvård hos oss kan du antingen boka online, ringa oss på telefon 08-20 06 80 eller komma upp till kliniken på Drottninggatan 27. Om du väljer att komma direkt till kliniken kan viss väntetid förekomma, även om vi gör allt för att du ska få hjälp så snart som möjligt.

Frågor och svar om akut tandvård

City Dental svarar på de mest ställda frågorna angående akut tandvård:

Akut tandvård är tandvård som ges omedelbart till patienter med tandproblem som inte kan vänta på en vanlig tandläkartid.
Bland de vanligaste skälen till akutbesök är svår tandvärk med eller utan svullnad, tandskador i samband med olycka, utslagna tänder, besvär med visdomständer, besvär orsakade av tandlossning, frakturerade och eller lossnade protetiska konstruktioner, frakturerade lagningar och ilningar.
Om du upplever svår tandvärk bör du söka akut tandvård så snart som möjligt. Tills dess kan du lindra smärtan genom att använda smärtstillande medel och undvika hårda eller kalla livsmedel.
Du bör först hitta tanden och förvara den i ett glas med komjölk / koksaltslösning eller under tungan. Därefter bör du uppsöka akut tandvård så snart som möjligt så tandläkaren kan undersöka området och försöka att sätta tillbaka tanden. Tiden är en avgörande faktor i prognosen för överlevnad av utslagna tänder.
Nej, akut tandvård ges vanligtvis bara för problem som orsakar smärta eller obehag. För estetiska problem, som missfärgade tänder eller ojämna tänder, kan du boka en tid för en vanlig undersökning där du kan diskutera om olika estetiska tandbehandlingar med tandläkaren.
Målet med ett akutbesök är att tandläkaren ska lokalisera och diagnostisera orsaken till ditt akuta besvär och lindra din tandvärk. Akuta besök är korta vilket betyder att mer omfattande och tidskrävande behandlingar kan i regel ej utföras under samma besök. I sådana fall bokar man ett nytt besök för vidare behandling av de diagnostiserade tandproblemen.
För att undvika akuta tandproblem är det viktigt att borsta tänderna två gånger om dagen, göra rent emellan tänderna dagligen, undvika sockerhaltiga livsmedel och drycker samt gå på regelbundna tandläkarbesök.
Ja, du kan få akut tandvård även om du inte har statligt tandvårdsförsäkring. Du kommer dock att debiteras för hela behandlingskostnaden.
Akut tandvård kan betalas genom privat tandvårdsförsäkring, statligt tandvårdsförsäkring eller självkostnadsavgifter.